Mladi slovenski oblikovalci morda še niso splošno mednarodno uveljavljeni, kar pa ne pomeni, da njihovo delo in trud ostajata spregledana. Daleč od tega. Izvrstne oblikovalske ideje mlade slovenske oblikovalske generacije je Center za kreativnost (CZK) na pobudo platforme za sodobno zbirateljsko oblikovanje Adorno združil v zbirki Voyage. Kolekcija je nastala pod taktirko kustosinj Anje Radović in Urške Krivograd.

Kolekcija Voyage združuje unikatne kose in kose v omejeni nakladi desetih slovenskih oblikovalcev oz. oblikovalskih kolektivov. Koncept kolekcije sta kustosinji Anja Radović in Urška Krivograd oblikovali na temeljih romana avtorja Xavierja de Maistra Popotovanje po moji sobi iz leta 1970. V njem pokuša avtor kar najbolje izkoristiti svoj 42-dnevni hišni pripor, kar ga spodbudi, da v obliki popotnega dnevnika raziskuje in opisuje svojo sobo. Besedilo fenomenalno slika občutja, ki jih je v ljudeh vzbudila pandemija novega koronavirusa, ki nas je prisilila, da smo se dlje časa zadržali doma.

Domovi so postali telovadnice, pisarne, šolske učilnice …, skratka, hibridni prostori, namenjeni široki paleti prej neobičajnih dejavnosti. Prav v tem obdobju pa je nastala tudi kolekcija Voyage, ki nagovarja k razmisleku o procesih, materialih, oblikah ter praktičnih in estetskih funkcijah sodobnih oblikovalskih in umetniških izdelkov. 

Kurirani zbor zbirateljskih oblikovalskih izdelkov slovenskih oblikovalcev je nastal s sodelovanjem Centra za kreativnost in Bienala oblikovanja – BIO 27, ki delujeta pod okriljem Muzeja za arhitekturo in oblikovanje MAO Ljubljana.

V sklopu razstave Adorno Voyage so se predstavila dela desetih uveljavljenih in nadobudnih oblikovalcev oz. oblikovalskih kolektivov, s čimer sta želeli kustosinji opozoriti na naš spremenjen odnos do doma in predmetov, ki nas obkrožajo. Nekateri izbrani predmeti so igrivi, drugi duhoviti, tretji večplastni, prav vsak pa pripoveduje svojo zgodbo o raziskovanju procesov, materialov, oblik, funkcij in estetike.

»Naredili sva širši pregled lokalnih oblikovalcev, ki so specializirani za produkcijo zbirateljskih/unikatnih izdelkov v omejenih izdajah. Zbrali sva kar nekaj vizualnega gradiva in iz pridobljenega materiala sestavili kolekcijo desetih izdelkov, ki se med seboj dopolnjujejo in se odzivajo na najin izhodiščni koncept. V izbor so se umestili izdelki, ki prikazujejo tako različne materiale kot postopke in tehnike izdelave. Izbor izdelkov združuje materiale, kot so tekstil, volna, les, steklo, keramika, kamen …,« izbor oblikovalcev pojasni kustosinja Anja Radanović.

V sklopu projekta so svoje izdelke razstavili oblikovalci: Brajak Vitberg (Petra Brajak in Robert V. Bijelić), David Tavčar, Gašper Kunšič, Kolektiv DVA (Anamarija Ludvik, Luka Kravanja, Urška Bavčar), Kobeiagi Kilims (Nina Mršnik in Ivana Blaž), Nana Wolke, Natura Morta (Anamarija Dimovska), Nejc Prah, Salto Dionys (Rok Oblak) ter duet, ki ga sestavljata Nina Mršnik in Nuša Jelenec.

Po mnenju kustosinj se za prihodnost slovenskega oblikovanja ni bati. »Lokalni oblikovalski potencial je zelo velik, kar se kaže predvsem v naraščajočem številu ustvarjalcev, ki na tem področju uspešno delujejo. Oblikovalci razvijajo najrazličnejše pristope k izdelovanju produktov in pojavilo se je veliko samoiniciativne studijske prakse. Tudi ponudba in kakovost lokalne produkcije se vsako leto povečujeta,« pojasnjujeta Anja Radović in Urška Krivograd ter hkrati opozorita na premalo priložnosti za vse oblikovalske upe: »Naš lokalni oblikovalski ekosistem bi potreboval predvsem več profesionalno organiziranih dogodkov ali priložnosti, ki bi oblikovalcem ponudili predstavitveno, promocijsko in prodajno platformo.«

Miami Table Lamp in konzola Isola Collection; Brajak Vitberg Studio

Svetilo navdihuje pisano in igrivo nebo nad ameriškim Miamijem. Izdelano je iz pleksi stekla in odsevne folije, zaradi česar v vsakem okolju odseva drugačno svetlobo. V ta namen omogoča najrazličnejše svetlobne efekte in valovanje v gibanju. Pripadajoča konzola je del Isola Collection, oblikovana pa je iz dveh steklenih delov, prekritih s holografsko folijo.

Vazi Vanitas I in II; Naturamorta

Vazi izstopata zaradi posebnega postopka obdelave, ki združuje tradicionalne tehnike in sodoben pristop. Barvno paleto navdihujejo digitalno renderirane podobe in računalniške vizualizacije.

Oltar Flavus I; Salto Dionys

Domiselno zasnovan oltar predstavlja svetišče za vaše osebne predmete, rastline, knjige, nakit … Ob minimalističnem videzu služi svojemu namenu – predstavlja držalo za stvari in omogoča njihovo natančno občudovanje. Oltar je narejen iz borovega lesa, zaščiten z okolju prijazno akrilno barvo v nežno rožnatem odtenku.

Totem; Nuša Jelenc in Nina Mršnik

Modularni servirni pladenj je primeren tako za domače kot za gostinsko okolje. Vsak pladenj je unikat, ki ga je mogoče sestaviti v najrazličnejših različicah. Odlikuje ga širok nabor materialov, od marmorja, lesa, stekla do bakra.

Vaza No. 6 in Vaza No. 16; Kolektiv Dva

Ob pomoči tradicionalnih tehnik oblikovanja gline je zaživela zanimiva vaza, ki lepo dopolnjuje moderen interier. Predstavlja varno zavetje rastlinam, hkrati pa abstraktno skulpturi, ki privlači poglede.

Ura Awkward silence; Gašper Kunšič

Interpretacija ure oblikovalčeve babice uteleša vrzel med preteklostjo in sedanjostjo. Nostalgija. Ogrodje je odrešeno kakršnegakoli mehanizma, slika utopično mesto, kjer čas ne teče linearno.

Baja Kilim and Baja oblačilo za blazino; Kobeiagi Kilims

Oblikovalski duet, ki se predstavlja pod imenom Kobeiagi Kilims, predstavlja sodoben dizajn, ujet v tradicionalne volnene izdelke. Pri tem se naslanja na lokalno organsko volno, barvano z naravnimi barvami, in starodavne tehnike pletenja, ki se prenašajo skozi generacije. Z namenom, da ustvarijo brezčasne izdelke, pisane na kožo sodobnemu uporabniku.

Svečnik Willy Wonka; Nana Woke

Svečnik, ki ga navdihuje nenavaden značaj Willyja Wonka in nepozabnega filma Willy Wonka & the Chocolate Factory (Willy Wonka in tovarna čokolade). Svečnik materializira domišljijski značaj, kar se odraža tudi v njegovi vpijajoči in nenavadni obliki.

Odeja Trompe l’oeil – bovška ovca; David Tavčar

Slovenska avtohtona vrsta je na zanimiv način upodobljena na odeji svetovno uveljavljenega slovenskega oblikovalca Davida Tavčarja, ki na ta način opozarja na zapostavljeno živalsko vrsto. Ta je na slovenskih tleh vse redkejša zaradi vse manjšega zanimanja za vrsto in volno kot takšno. Volna je tako prevladujoči material odeje, ob tem pa vsebuje še 12 odstotkov viskoze in 8 odstotkov kašmirja.

Stol Molecule; Nejc Prah

Stol sestavlja kar 36 ročno oblikovanih lesenih molekul, ki jih združuje nevidna kovinska struktura. Molekule so obarvane v sive odtenke, lakirane in ročno spolirane.

Fotografije: Klemen Ilovar