»Bila je ljubezen na prvi dotik,« o svojem prvem srečanju z glino pove ustvarjalka Daša Kogoj, poklicna lončarka, katere izdelke lahko občudujemo pod imenom Daša's Pottery. Njene stvaritve so zmes skandinavskega dizajna in modernih smernic, navdihuje pa jih Dašine vrste minimalizem. Številni njeni izdelki so našli dom širom po svetu, vse več pa jih ostaja tudi doma, saj kupci vedno bolj prepoznavamo vrednost s trudom in ljubeznijo izdelane keramike.

Do njenega prvega srečanja z glino je prišlo že v najstniških letih, ko si niti ni predstavljala, da bo glina kaj kmalu postala njena največja ljubezen. »Na začetku sva se z glino, kot pri vsaki zaljubljenosti, lepo gledali, se smejali, igrali. Kasneje, z razvojem odnosa, mojega poznavanja gline in procesov, ki spadajo v izdelavo keramike, so na plan prišle tudi težave in nevšečnosti, a mi jih je in mi jih še vedno dokaj uspešno, uspe preseči,« pojasnjuje Daša. Oblikovanje keramike pogosto vzklije kot hobi, le redki ustvarjalci pa storijo odločilen korak in stopijo na poklicno pot. Daša je ena izmed njih.

Dolgo časa je zbirala pogum, pred dobrima dvema letoma pa je vendarle sprejela pomembno življenjsko odločitev. »Začelo se je marca 2019, na poslovno finančnem posvetu z očetom, kjer sva naredila kratko analizo trga, plan za prvo poslovno leto, pričakovanja in predvidevanja dejanskega delovanja. To priporočam vsakomur, ki razmišlja o samostojni poti,« svetuje ustvarjalka. O svoji odločitvi se je pogovarjala tudi s prijatelji, ki so ta korak že naredili. S tem je pridobila dovolj samozavesti, poleti je tako razprla krila in poletela na samostojno pot. Ustanovila je lastno podjetje in se v celoti posvetila izdelavi keramičnih izdelkov pod znamko Daša’s Pottery. 

Brez potrebnega znanja ta korak ne bi bil mogoč. Z osnovami oblikovanja gline se je spoznavala v delavnici slovenskega lončarja Urbana Magušarja, ki se je takrat nahajal v Fužinskem mlinu ob Ljubljanici. Kasneje je obiskovala delavnice Ines Kovačič, kjer je poleg neprecenljive količine znanja dobila tudi prepotrebno moralno podporo. »Brez nje vsekakor ne bi vedela vsega, kar vem danes, pa to niti slučajno ni vse. Leta 2018 sem se udeležila intenzivnega tečaja na Danskem, v Kopenhagnu, kjer sem se naučila morda celo največ o samem poučevanju vrtenja gline, kot o čemerkoli drugem. In ja, glina je res božanska in delo z njo tako vsestransko, da sem prepričana, da se bom o njej učila do konca življenja,« poudarja Daša, ki ob tem le še potrdi dejstvo, da je glina vseživljenjska učiteljica.

Njene izdelke odlikuje uporabnost, ki je poleg estetske vrednosti pomembno gonilo pri ustvarjanju. »Če nekaj “ne funkcionira”, se tega verjetno niti lotila ne bom. Nekako bi stežka naredila določene oblike. To pač nisem jaz in vse kar nisem jaz, bi bilo prisiljeno in ne dvomim, da ne bi izpadlo niti lepo,« je jasna lončarka, ki jo pri oblikovanju navdihuje tudi neke vrste minimalizem. Tako izdelkom z močno formo doda le nežno glazuro, da sporočilo oblike resnično pride do izraza. In obratno. Klasične linije tako rada nadgradi z bolj vpadljivimi glazurami. S tem ji je uspelo zgraditi osebni slog, zaradi katerega je mogoče izdelke Daša’s Pottery prepoznati že na daleč. Sama ga opiše kot zmes modernega in skandinavskega, saj ji je minimalizem severnih narodov zelo pri srcu: »Predvsem, ker ne gre za hladen minimalizem, ampak je poudarek na njihovem, sedaj že poznanem, hygge občutku, ki se ga trudim poustvariti s svojimi izdelki.«

Prav takšni so tudi lastniki njenih stvaritev. Daša jih opiše kot »odprte in srčne ljudi, ki cenijo ročna dela in se zavedajo, da je v njih vloženo predvsem veliko veliko ljubezni in truda.« Največ pozornosti žanjejo skodelice in kozarčki, ker pa se trg vedno bolj odpira, vse bolj opaženi postajajo tudi krožniki in sklede. »Med prvimi kupci teh večjih izdelkov so bili, vsaj v mojem primeru, tuji turisti, ki sem jih spoznala na poletnih sejmih. Z njimi so moji izdelki potovali v ZDA, Avstralijo, na Kitajsko in po Evropi. Predvsem v Nemčijo, Skandinavijo in v Italijo,« zaključi Daša.

Več: www.dasaspottery.si

Fotografije: Maša Pirc, Daša’s Pottery