»Pravi okus vode spoznamo šele v puščavi,« se glasi znan slovenski pregovor, ki bi že v bližnji prihodnosti lahko postal osrednja misel nepremišljenega ravnanja s pitno vodo. V Sloveniji, kjer pitna voda priteče kar naravnost iz kuhinjske pipe, si je težko predstavljati, da bistri vir življenja ni brezmejen. Od našega ravnanja in odnosa pa je odvisno, kakšno prihodnost bomo začrtali. To na srce polaga tudi trajnostna steklenica I AM WATER DROP izpod rok Tanje Andrejašič Wechsler, oblikovalke in podjetnice, ki že tri desetletja živi na drugi strani Atlantika.

Tanja Andrejašič Wechsler je oblikovalka trajnostne steklenice I AM WATER DROP, s katero želi ustanoviteljica organizacije Our Humanity Matters (OHM) ozavestiti širšo javnost o pomenu čiste vode. Po končani srednji strojni šoli je študij nadaljevala na filozofski fakulteti, zatem pa jo je življenje poneslo v Ameriko, kjer je magistrirala še s področja medijev. Letos mineva že trideseto leto od njene selitve v ZDA, kljub temu pa ostaja močno povezana z neokrnjeno slovensko naravo. Prav po njeni zaslugi je stkala globok odnos do pitne, bistre vode. Z organizacijo Our Humanity Matters si prizadeva, da bi širši javnosti predala vrednote o odnosu do narave, življenja. Eno od rešitev vidi v tem, da bi ljudje skozi izdelke izražali svojo humanost.

Po rojstvu drugega otroka je začutila željo, da ljudi ozavesti o pomenu vode, začela je prebirati dela Victorja Schaubergerja, avstrijskega naravovarstvenika, ki je pri opazovanju gibanja vode prišel do revolucionarnih spoznanj. Avstrijski gozdar je bil močno pred svojim časom, trdil je, da je za življenje daleč najboljša prav izvirska voda, ki v neokrnjeni naravi priteče na plano. Kakovost vode namreč uničuje nenaravno gibanje vode skozi ravne cevi iz umetnih materialov, prav tako je vse manj neokrnjenih izvirov bistre vode. »Premalo se zavedamo, da onesnažene vode ni mogoče le prefiltrirati. Posledice onesnaževanja v naravi zahtevajo globljo in trajnejšo rehabilitacijo. Prav zato sem se povezala z ljudmi, ki že leta ozaveščajo o pomenu vode. Veste, ljudje smo danes tako odmaknjeni od resničnosti in narave, da nam mediji in korporacije posredujejo našo realnost. Kmet oz. gozdar po drugi strani pa se sprehodi do bližnjega potočka in zajame vodo, posledično pa tudi takoj vidi, kdaj jo je onesnažil,« je jasna sogovornica.

I AM WATER DROP je medij, sporočilo, ki širi vest o pomenu čiste in bistre vode. Steklenica, izdelana iz kristalnega stekla, je unikaten produkt, ki slika popolno kapljično obliko, kakršna je v naravi. Steklenica tako postane medij, ki nosi sporočilo o svetosti vode. »Želela sem oblikovati steklenico, ob kateri bi uporabniku zapelo srce, kakor takrat, ko zagleda prekrasen slap. Pri tem me je vodila misel na kapljo rose. Jutranjo roso so namreč ljudje včasih nabirali in jo uporabljali kot zdravilo, kot druga inspiracija pa mi je služila moč vode. Raziskovala sem sveto geometrijo vodne kaplje, njeno energijo, gibanje. Veste, voda je temelj subtilne energije v naravi, če jo nalijete v navadno steklenico, jo boste s tem prikrajšali za njeno naravno gibanje. Voda ima namreč svojo inteligenco. Prav zato sem želela oblikovati steklenico, ki bi njeno gibanje spodbudila,« obliko steklenice I AM WATER DROP razloži Tanja in doda, da bi cvetlica v tej inovativno oblikovani steklenici zdržala dvakrat dlje kot v klasični vazi.

Številni so bili prepričani, da je izvedba tako popolne kaplje v steklu nemogoča, a je po zaslugi svojega strojniškega znanja premagala tudi to oviro. Po več letih iskanja rešitev in oblikovalskih procesov je našla tudi primernega poslovnega partnerja v Pragi, od koder danes prihajajo večje 900 ml steklenice, jeseni pa bodo na voljo tudi manjše, namenjene, da se lažje prenašajo naokrog: »Namen je, da na vodo začnemo gledati drugače. Da se zavemo, da gre za omejeno dobrino, ne za nekaj samoumevnega. Želela bi, da steklenica postane simbol čiste vode in da sproži plaz ozaveščanja o pitni vodi.«

Čas namreč ne govori v prid človeštvu. Nedavne suše in požari so le krut opomin, kakšna bi utegnila biti prihodnost. V Sloveniji je pitna voda morda nekaj samoumevnega, v večjem delu sveta namreč ni tako. »V New Yorku je voda dokaj dobra. V naslednjih petih letih naj bi suša močno prizadela od 70 do 80 odstotkov Amerike. Američani pa o tem ne vedo nič. Vodo tako močno izčrpavamo za kmetijstvo in živinorejo,« z žalostjo pove Tanja in opomni, da zaradi slabih vodovodnih cevi tudi voda v Sloveniji ni več tako kakovostna kot nekoč. Da se izognemo najbolj črnim scenarijem, pa morajo biti spremembe hipne: »V Sloveniji imamo dobro možnost, da o pomenu vode ozavestimo ves svet. V trgovini je na voljo na kupe plastenk. S tem bi morali pri priči opraviti, sicer poti nazaj ni več. Kam gre vsa ta plastika? Kakšen je njen ogljični odtis?«

Prav zato je I AM WATER DROP več kot steklenica, je klic potrošnikom o tem, kako dragocena je pitna voda v resnici. V ta namen se želi oblikovalka v prihodnosti povezati z modno industrijo in hotelskimi verigami, da bi glas o vodi lahko razširila po vsem svetu. Deset odstotkov od prodaje steklenic bo namenjenih za ohranjanje pitne, čiste vode. V ta namen se je povezala tudi z Museum of Glass v Seattlu, kjer bodo že čez nekaj mesecev postavili prekrasno stekleno skulpturo, ki bo glas vode po svetu. »Na voljo imamo le še 1 % pitne vode za uporabo, še ta pa je večinoma skrita v podtalnici. Mi jo brezobzirno onesnažujemo in porabljamo. Za izdelavo ene same majice potrebujete 1700 litrov vode, za kavo kar 100 litrov,« za konec še polaga na srce sogovornica.

Fotografije: Klavdija Košir in Russell Johnson

Več >>> www.iamwaterdrop.com