Beton še zdaleč ni le grob gradbeni material, v sodobnem interierju se je subtilno prelevil tudi v manjše uporabne predmete in dekoracijo. Prav tako še zdaleč ni le material, podrejen sivini in monolitnosti, kar najbolje dokazujejo izdelki OPAŽ Studia  pisani uporabni predmeti, ki nastajajo pod spretnimi rokami Špele Malenšek.

Špela že vse življenje spretno združuje svoji dve veliki ljubezni – ustvarjanje in tuje jezike. Med slednjimi jo prav posebej navdušuje francoščina, ki jo je prevzela pri desetih letih ob branju knjižne zbirke Baletni copatki. Zven francoskih besed jo je tako močno očaral, da si je želela ta čarobni jezik pobliže spoznati.

Po začetnih letih učenja francoščine se je odločila za študij medjezikovnega posredovanja slovenščina-angleščina-francoščina na Oddelku za prevajalstvo na Univerzi v Ljubljani. Po koncu dodiplomskega študija pa se je vmešala še njena ustvarjalna plat, kar jo je spodbudilo, da je nadaljevala študij v programu dvojnega mednarodnega magisterija CREOLE – Kulturna raznolikost in transnacionalni procesi v sodelovanju Univerze na Dunaju in Univerze v Ljubljani.

Tudi sama je dolgo časa beton dojemala zgolj kot gradbeni material, primeren za kompleksne arhitekturne projekte, njen pogled pa se je pošteno spremenil med bivanjem v tujini. Ko si je tako našla delo v butiku za opremo doma v Vancouvru, je prišla v stik s prekrasnimi lonci za notranje rastline, ki so bili izdelani iz – nič drugega kot betona.

»Hladen občutek na sivi, hrapavi površini in majhne luknjice na robovih so me navdušili in priznala sem si, da sem na beton gledala preveč površinsko. Dojela sem, da ne gre samo za gradbeni material, temveč ima tudi visoko estetsko vrednost. Začela sem razmišljati, da bi se ga zagotovo dalo obdelati še kako drugače in mu dati še več osebnosti. Po tistem dnevu sem beton videla povsod po mestu: izraz betonska džungla je naenkrat dobil nov pomen. Ideja o oblikovanju betona je tlela v meni, vendar je bilo potrebno še eno leto in ena globalna epidemija, da sem kupila prvo vrečo cementa,« pojasni Špela in doda, da je zatem še pol leta zbirala pogum za objavo prvih izdelkov na družbenih omrežjih.

Seveda jo je na njeni ustvarjalni poti čakala vrsta vzponov in padcev. Ob tem se pošali, da je bil njen prvi izdelek, ki se zaradi nepravilnega razmerja sestavin nikoli ni strdil, kar lužica. Pomagalo ni niti, da ga je kar tri dni optimistično sušila na radiatorju. S časom in izkušnjami se je izučila pravilnega razmerja v zmesi, a pot do tam je bila še dolga.

Njen naslednji izdelek je imel resda primerno trdnost, a se je zlomil takoj, ko ga je vzela iz modela. To je ni ustavilo. Neizmerno veselje, ki jo je prevzelo ob prvem betonskem izdelku (ki ni bil v tekočem stanju), je poskrbelo, da se ni obremenjevala z luknjicami in odlomljenimi deli. Jasno je bilo, da zmore, in to jo je spodbudilo na nadaljnji poti:

»To mi je dalo motivacijo, ki me prevzame vedno, ko se lotim česa ustvarjalnega. Takrat vse drugo izgine, ostane samo material, orodje in rože, ki cvetijo v mojih mislih. Ta občutek me spremlja od mladih nog, saj sem od nekdaj iskala načine za izražanje same sebe. Ko ustvarjam z rokami, rišem, pišem ali mešam cement in z lopatko drobim grudice, se počutim najbolj v stiku sama s sabo.«

Njena velika želja po učenju jo je gnala na poti do znanja. V začetku jo je zanimalo prav vse, od optimalne temperature zraka za sušenje do zaporedja, po katerem je treba dodajati sestavine. Eksperimentirala je z različnimi granulacijami peska in preizkusila vrsto impregnacijskih premazov.

Proces izdelave izdelka iz betona, čeprav še tako majhnega, je vse prej kot preprost. Traja približno pet dni, za začetek pa je treba pripraviti maso s pravim razmerjem peska, cementa in vode.

»Betonski izdelek mora biti dovolj trden in stabilen, zato je pravo razmerje med sestavinami ključnega pomena. Ko delam, skrbno odmerjam količino dodanih sestavin in si zapisujem morebitne posebnosti. Vedno pazim na to, da je izdelek dovolj trden, kompakten in odporen na manjše šoke. Če želim izdelek obarvati, k masi dodam barvila in vse skupaj dobro premešam. Glede na to, da se cement začne strjevati že po pol ure, je treba delati hitro in premišljeno. Nato vlijem maso v model in z vibriranjem poskrbim, da v njej ni nič zračnih mehurčkov, ki bi lahko vplivali na trdoto izdelka. Ko v masi ni več mehurčkov, model postavim na toplo, suho mesto, kjer se cement tri dni suši,« pojasni ustvarjalka.

Ko se izdelek strdi, ga vzame iz modela, zbrusi in premaže z impregnacijskim sredstvom. Na dno izdelka pritrdi pluto, ki zaščiti odlagalne površine pred praskami. In čeprav se je njen proces dela skozi čas ustalil, še danes rada preizkuša novosti, s katerimi želi svoje izdelke še izboljšati. Dejstvo, da je perfekcionistka, še dodatno pripomore k temu, da ne odstopa od svojih načel – kakovost, estetska dovršenost in edinstvenost izdelka.

 »Med preizkušanjem so se nekateri izdelki seveda nepričakovano zlomili, razpokali ali pa se niso pravilno obarvali. Vse izdelke, ki se mi ne posrečijo, razbijem in koščke vmešam v maso za nov betonski izdelek. Tako z recikliranjem odpadnega materiala nastanejo zanimivi terrazzo vzorci,« pojasni še vodilo trajnosti, ki prav tako igra pomembno vlogo.

Beton je material, ki ustvarjalcu ponuja neskončno možnosti za ustvarjanje. Pri procesu ima ves čas v mislih osebo, ki ji je predmet namenjen, in sporočilo, za katero želi, da bi ga ta izdelek odseval. V naslednjem koraku si zamisli vrsto izdelka, barvno lestvico in občutke, s katerimi bo izdelek prežet. Beton namreč opisuje kot upornika med materiali, a za hrapavo in trdo zunanjostjo se skriva mehka, kremasta sredica. Prav to dualnost materiala želi ujeti tudi v svoje izdelke, zato so njihovi robovi lepo zaobljeni, barve pa umirjene. Njen najljubši korak v procesu je priprava mase:

»Ko v maso umešam rdečo in belo barvilo, se voda, cement in pesek počasi začnejo spreminjati v jagodni sladoled. Če dodam še več bele barve, se spremenijo v sladkorno peno. Če dodam še malo rumene, iz sladkorne pene nastane poletno večerno nebo.«

Poleg obarvanih izdelkov v naboru znamke OPAŽ Studio najdete tudi takšne, kjer je beton prisoten v vsej svoji sivini. Ti na prvi pogled delujejo bolj zemeljsko, organsko, medtem ko barve betonu vdahnejo nekaj igrivosti. Mešanje barv Špelo vodi do najrazličnejših odtenkov, ki se v končnem izdelku odrazijo kot valovanje morja ali zvezdnato nebo. Ob končnem rezultatu je vedno presenečena, saj je beton za rokovanje dokaj nepredvidljiv in vse do konca ni mogoče do potankosti predvideti končne podobe. Pri ustvarjanju jo navdihujejo narava, vesolje in zvezde ter majhni, vsakdanji trenutki, ki rišejo nasmeške na obraz.

»Barve se vedno prelijejo nekoliko drugače, zato so trenutki, ko izdelek jemljem iz modela, vedno polni vznemirjenja. To je tudi razlog za to, da je popolnoma vsak izdelek edinstven,« pove s ponosom.

V naboru izdelkov znamke OPAŽ Studio trenutno najdete predvsem izdelke za dom, od posodic in krožnikov najrazličnejših velikosti do svečnikov in lončkov za rože. Kot poudarja ustvarjalka, si želi, da bi izdelki uporabniku ponujali toliko zadovoljstva, kot ga izdelava ponuja njej:

»Moja velika želja je, da bi betonski izdelki okrasili tuje domove in da bi moje stranke v njih prepoznale slovensko kakovost, unikatnost in uporabnost ter da bi jim prinašali vsaj pol toliko sreče, kot ga njihova izdelava prinaša meni.«