Dom pomorščakov, mile klime in slikovitih pokrajin – Portugalska. A dežela na zahodu Evrope je več kot to, je tudi dom zasanjane melanholične glasbe imenovane fado, ki je odlična podlaga dih jemajoči arhitekturi portugalskih arhitekturnih mojstrov. Teh še zdaleč ni malo, njihovo filozofijo pa lahko z nekaj spretnosti prenesemo tudi v domovanja na sončni strani Alp.

Portugalska slovi po bogati in raznoliki arhitekturni kulturi. Portugalska umetnost oblikovanja stavb in interjerja, s Pritzkerjivima nagrajencema Eduardom Soutom de Mourom in Alvarom Sizo na čelu, si je ustvarila zavidljiv renome v svetu.

Pa si poglejmo osnovna načela, na katera se naslanja portugalska arhitektura:

  • Spoštljiv odnos do zgodovine in umetnosti: pogosta praksa portugalskih arhitektov je komponiranje moderne arhitekture s historičnimi elementi. Mešanje starin in več stoletij stare poslikane keramike s sodobnim pohištvom je tako stalnica, ki pričara nekoliko eklektičen, vendar nadvse harmoničen videz.
  • Temelj portugalske arhitekture je povezava z naravo, okoljem. Vroče sredozemsko podnebje je botrovalo temu, da Portugalci zunanji bivalni prostor cenijo enako kot notranjega. Oblikovalski elementi narave se tako pogosto prepletajo skozi interjer in eksterier. Spalnice, kuhinje in bivalni prostori se odpirajo proti naravi, prostore pa zaznamujeta zračnost in odprt tloris.
  • Rekonstrukcije in obnove starih zgradb so na Portugalskem zelo pogosta praksa, saj cenijo historično vrednost posamičnih elementov. Že obstoječi deli so tako integrirani v dizajn, zato surovi tramovi in star keramičen pod niso nobena redkost.
  • Veliko sodobnih portugalskih arhitektov se še danes zgleduje po principih tradicionalne sredozemske arhitekture. Pogosta je uporaba kamenja in lesa, kar moderna domovanja naredi bolj domača, pristna. Priljubljena je tudi poslikana keramika t. i. »azulejo«, vendar v bolj sodobni preobleki.

Paradni konj portugalske arhitekture je brez dvoma »azulejo«, poslikana keramika, ki je postala simbol iberskega polotoka. To vrsto keramike so na Portugalskem uporabljali že v 15. stoletju, ko je bil polotok še del mavrskega kraljestva. Beseda »azulejo« ima arabske korenine in v grobem prevodu označuje poliran kamen. Sprva je bila poslikana keramika dokaj preprosta, v nevtralnih tonih in geometrijsko pravilnih oblik, sčasoma pa je postala pravo umetniško delo. V 20. stoletju je sicer opazen krajši zaton tovrstne umetnosti, saj je bila kulturna elita prepričana, da gre za umetnost revnejšega sloja prebivalstva, s petdesetimi leti minulega stoletja pa so se azujelosi vrnili v velikem slogu. In po čem se portugalska umetnost keramičarstva razlikuje od ostalih držav? Prav po tem, da na Portugalskem velja za del stavbe, saj se poslikana keramika uporablja tako za dekoracijo kot tudi konstrukcijski material.

Slike pogosto povedo več kot besede, zato smo zbrali nekaj čudovitih primerov portugalske arhitekture in interjerja. Pustite se navdahniti, morda pa najdete zamislico za obogatitev svojega doma.

Hiša ogrnjena z gozdom

Arhitekt: 3r Ernesto Pereira

Projekt je navdihnila lokacija sama, objekt, obkrožen s kostanjevimi drevesi, se namreč nahaja v neposredni bližini gorovja, s prekrasnim pogledom na celotno dolino. Arhitekti so prepoznali kvalitete danega okolja in oblikovali hišo, ki ne izstopa, ampak se zlije z okolico. Drevesa prosto prehajajo horizontalne plošče, vertikalne stene so zastekljene. Interjer in eksterier se prepletata, objekt pa omogoča kvaliteto bivanja tudi na prostem.

Hiša Mima

Arhitekt: Marta Brandão + Mário Sousa

V mestu Algarve, na jugu Portugalske, leži čudovita struktura, ki je zmes lesa in stekla. Objekt predstavlja zatočišče pred mestnim hrupom. Fasada je skorajda povsem zastekljena, zato se zlije z okolico in ponuja čudovit pogled na okoliške borovce. Interjer v nevtralnih tonih pušča besedo naravi, ki lahko ob tovrstnem oblikovanju resnično pride do izraza.

Sredozemski dom z industrijskimi detajli

Arhitekt: White & Kaki office

Na južni obali Portugalske se nahaja tudi čudovit sredozemski dom z industrijskimi detajli. Hiša leži med podeželjem in obalo, njen karakter pa se odraža v rustikalnih materialih, umetninah in nevtralnih tonih. Interjer zasnovan po metodi wabi-sabi, posamični prostori pa se različno odpirajo proti okoliški naravi. 

Ruralni dom

Arhitekt: HBG Arquitectos

S projektom so arhitekti skušali preobraziti dotrajan objekt v udoben počitniški dom, kjer bi se družina lahko družila ob posebnih priložnostih. Prvotno stanje je predstavljala več stoletij stara majhna hišica, z debelimi kamnitimi zidovi. Te so arhitekti uporabili kot temelj za nastajajočo novo arhitekturo, ki jo sestavljata les in beton.