Življenje pred nas vsak dan postavlja nove izzive in zahteve po bolj trajnostnem načinu bivanja. Temu trendu sledijo tudi slovenski oblikovalci, ki na družbene spremembe odgovarjajo z inovativnimi izdelki, v katerih združujejo lokalne materiale in tradicionalno obrtništvo. Z njimi se predstavljajo na potujoči razstavi The Future of Living/Prihodnost bivanja.

Razstava poteka v sklopu promocijskih dogodkov slovenskega predsedovanja Slovenije EU, nastala pa je v sodelovanju med Centrom za kreativnost/MAO, Ministrstvom za zunanje zadeve, Ministrstvom za kulturo, Veleposlaništvom Republike Slovenije in SKICO – Slovenskim kulturnim centrom v Berlinu, kjer je bila na ogled do 6. junija 2021.

Ker je potujočega značaja, po Berlinu svojo pot nadaljuje še v druga mesta, tako se ravno te dni seli v Zagreb, nato pa še v Budimpešto, Pariz, London, Egipt, Izrael, Združene države Amerike, na Dansko, Finsko … skupno se bo izbor slovenskih oblikovalcev predstavil kar na 25 lokacijah in dogodkih.

Concrete Garden – vrtno pohištvo, oblikovanje: Tina Rugelj, proizvodnja: Eternit

In kaj vse razstava The Future of Living ponuja na ogled? Projekti, ki so predstavljeni, napovedujejo prihodnost bivanja, kjer surovih materialov ni več v izobilju, kjer je treba racionalizirati načine produkcije in uporabe človeških virov ter izdelke približati novi generaciji uporabnikov, ki si želijo njim prilagojene rešitve. Te so v tehnološko napredni in inovativni izdelavi, ki jo proizvajalci in oblikovalci združujejo z ljubeznijo do življenja in narave. Predstavljeni izdelki in storitve povezujejo ustvarjalnost s poslovno vizijo. Poudarjajo zgodbe svežih blagovnih znamk, ki izražajo funkcionalnost, strast, inovativne načine uporabe materialov, zlasti lesa, ter nove tehnike proizvodnje, ki se opirajo na regionalno obrtništvo in napredne tehnike trajnostne izdelave.

Na razstavi je predstavljenih kar 43 izdelkov, ki so v zadnjih dveh letih prejeli znak odličnosti »Made in Slovenia«.

V prvi skupini so tisti, ki uporabljajo tradicionalne obrti na nov način, denimo Darja Malešič se s serijo opletenih steklenic za vodo opira na tradicionalno slovensko pletarsko obrt za zaščito stekla, z materiali, kot so vrbovo šibje, koruzno ličje in ržena slama. Vulgaris Woodcut z vinskim studiolom združuje mizarsko odličnost z avtorskim lesorezom v presenetljivem objektu za ljubiteljice vina. Belabela v dodatkih za dom v produkcijski cikel vključi tudi uporabnika, ki mora s tradicionalno tehniko ročnega vezenja dokončati lasersko izdelane podstavke. Modularno stojalo za vino Helga so oblikovali arhitekti iz biroja Sadar + Vuga v sodelovanju z lokalnim lončarskim centrom, in sicer iz glazirane keramične opeke z uporabo tehnike izdelave pečnic za tradicionalne peči. Pod imenom Studio Moste delujeta dva mlada arhitekta, ki raziskujeta obrti in odnos do oblikovanja, zato vsak kos, ki ga oblikujeta, tudi ročno izdelata. Predstavljata se z »dekonstruiranim« predalnikom št. 2 in rezalnimi deskami, izdelanimi iz žlahtnih ostankov lesa.

Druga skupina oblikovalcev pa se po drugi strani ukvarja s ponovno uporabo (upcycling) zavrženih materialov – na tak način, da ustvarijo izdelek višje kakovosti ali vrednosti. Priročna svetilka Cup studia Aklih je izdelana iz mešanice biorazgradljive plastike in lesa s tehniko 3D-tiska. Kosi nakita in okrasni predmeti Darilo prihodnosti nastajajo iz recikliranega srebra, pridobljenega iz elektronskih odpadkov, kar se ujema s filozofijo studia Floios, da niso oblikovalci, temveč »nabiralci in iskalci«. Podjetje Donar pa si s stoli, kot sta Nicoless in Collodi, prizadeva svet rešiti plastičnih odpadkov. Vsi njihovi stoli so odgovor na potrebo po zmanjšanju našega ogljikovega odtisa na planetu in željo po uporabi odpadkov kot industrijskega materiala prihodnosti. Preoblikovanje je del nove filozofije družbeno odgovornega in trajnostnega oblikovanja.