Konstrukta: lesena didaktična igrača po 45 letih od zasnove končno na trgu

Didaktično igračo Konstrukta je leta 1976 zasnoval oblikovalec Niko Kralj. Kot plod sodelovanja Natalije Lapajne, kustosinje Muzeja za arhitekturo in oblikovanje (MAO) in pobudnice projekta, Kraljeve hčerke Veronike Kralj, Mete Kamšek, ustanoviteljice zadruge Festival lesa iz Kočevja, in obrtnikov kočevsko ribniškega območja ter ob razvojni podpori Centra za kreativnost (CzK) pod okriljem MAO, končno prihaja na trg.

0

Konstrukta je preprosta, a domišljena, trpežna in pristna lesena didaktična igrača za vse generacije. Predstavlja Kraljev odnos do sveta, ki ga z njo spoznavamo v brezkončnih različicah in niansah. Vse so prijazne in tople … Posameznikova igra z lesom, tem edinstvenim naravnim materialom, sprošča našo ustvarjalnost in domišljijo. Skupinsko sestavljanje različnih oblik in figur pa gradi funkcionalno in empatično skupnost, saj spodbuja sodelovanje in živahno izmenjevanje zamisli.

Niko Kralj je v letih 1996 – 2011 Muzeju za arhitekturo in oblikovanje zaupal v hranjenje svoj bogati ustvarjalni arhiv z vsemi dokumenti in zbirko izdelkov. Na tej podlagi so leta 2012 v MAO pripravili veliko retrospektivno razstavo njegovih izdelkov, na kateri je bila predstavljena tudi igrača, vendar zgolj kot prototip z matrico. Junija 2019 so v MAO prejeli dodatno Kraljevo gradivo in v mapi registra s patenti našli priglasitev patenta za sistem Constructe, ki ga je leta 1976 Kralj vložil na Zvezni zavod za patente v Beogradu. Sistem lesenih igrač je bil namenjen otrokom kot igrača, v povečanem merilu pa tudi kot različna igrala za otroška igrišča. V vlogi je zapisal, da gre za sistem lesenih igrač, ki ustreza vsem kriterijem dobre igrače. Rešuje namreč tudi problem varnosti, saj tako sestavni deli kot igrača sama kot celota, nimajo nikakršnih ostrih robov oziroma vogalov. Dodal je še, da nihče od izumiteljev znanih sestavljank kot so Lego, Merclin, Matador itd. ni upošteval tega vidika.

MAO se poveže s Festivalom lesa

V zbirki oblikovanja hrani MAO Kraljeve izvirne načrte, matrice in prototip igrače Konstrukta. Kustosinja MAO Natalija Lapajne je ob stoletnici Kraljevega rojstva pripravila študijsko razstavo in pripravila tudi prispevek Od matrice do igrače za znanstveno monografijo, posvečena pionirju slovenskega oblikovanja. V oblikovalski dediščini je prepoznala velik potencial. Povezala se je s Kraljevo dedinjo, hčerko Veroniko Kralj Iglič in jo seznanila z Meto Kamšek, koordinatorico zadruge Festival lesa iz Kočevja, danes upokojeno ravnateljico Gimnazije in srednje šole Kočevje. Pobudo Natalije Lapajne, da poskusijo igračo izdelati in lansirati na tržišče, je Kamškova z navdušenjem sprejela, projekt pa je stekel s podporo Centra za kreativnost CzK pod okriljem MAO.

Lesena igrača Konstrukta je prejemnik znaka odličnosti »Made in Slovenia«, prav tako pa je bila ekipa Festivala lesa v letu 2022 izbrana kot prejemnik na javnem razpisu »Spodbujanje kreativnih kulturnih industrij – CzK«.

Konstrukto sestavlja 34 osnovnih lesenih modulov, ovalov in krogel, ki jih vstavljamo enega v drugega ter utrdimo z vezniki iz reciklirane plastike. Gradniki omogočajo sestavljanje praktično neskončnega števila različnih struktur, konstrukcij in likov. Kljub temu pa so strokovnjaki priložili Konstrukti kartice s fotografijami in navodili. Z njimi posredujejo otrokom posrečene zamisli, kako zgraditi sestave kot so: avion Akrobat, pes Frk, vlak Čuču, žirafa Žana, formula 1, račka Ančka, mlin na veter, kamela Gobi, stonoga Joga, motor Čoper, kozolec Toplar … Dodali so tudi »konstrukta meter«, ki pomaga pri merjenju in pravilni izbiri koščkov sestavljanke. Vse to pa so le skromni primeri neskončne množice živih bitij, stavb, vozil, predmetov in podob trajnostnega lesenega sveta, ki ga lahko zgradimo s Konstrukto.

Prva testiranja Konstrukte zagotavljajo, da bo že kmalu nepogrešljiv igralni in učni pripomoček za otroke od 5. leta starosti naprej. Odlične rezultate za povrnitev in ohranjanje vitalnih funkcij kaže pri delovni terapiji na oddelkih za osebe z demenco v domovih starejših občanov, pri okrevanju po različnih boleznih in nesrečah ter pri varovancih s posebnimi potrebami v varstveno delovnih centrih.

Les za izdelavo Konstrukte zagotavlja podjetje Kočevski les, ki trajnostno gospodari s kočevskimi gozdovi, ter zagotavlja avtohtono, certificirano in primerno obdelano lesno surovino, izdelujejo pa jo v družinskem podjetju Lesostrugarstvo Aleksander Zajc.

Dobra igrača

Leta 1984 je bila v Jugoslaviji po zgledu nemške nagrade za dobre igrače »Spiel gut« ustanovljena komisija za ocenjevanje kakovosti igrač »Dobra igrača«, ki je delovala do leta 2009. Od leta 2014 imamo v Sloveniji tudi Inštitut za razvoj igrač, ta ob podpori Podjetniškega inkubatorja Kočevje sodeluje s slovenskimi proizvajalci igrač in izvajalci storitev, medtem ko komisija pri Ministrstvu za izobraževanje, šolstvo in šport, ki je nekoč izdajala potrdilo o dobri igrači, ne deluje več. V Festivalu lesa so kljub temu pridobili pozitivno oceno dr. Ljubice Marjanovič Umek, ki je dolga leta vodila omenjeno strokovno komisijo za ocenjevanje dobrih igrač: »Ugotovili smo, da igračo lahko kot primerno in varno ponudimo otrokom od 5 leta starosti dalje. Ocenjujemo, da je igrača primerna tudi za dejavnosti delovnih centrov, domov za ostarele in igro doma.«

Konstrukta razvija logično mišljenje, krepi pozornost in vztrajnost ter pomirja s prijetnim občutenjem lesa. Usklajeno gibanje rok in oči vpliva na fino motorične sposobnosti ter veča prostorsko predstavljivost. Skozi igro raziskujemo, rešujemo težave in se učimo tehničnih zakonitosti.

»Mnoga prizadevanja v tujini za oživljanje igrač, ki datirajo desetletja nazaj, so dokaz, da dobra igrača nikoli ne zastara, zato nam je dediščina oblikovalca, kot je Niko Kralj, lahko vzor in navdih za prihodnost. Lepo je videti, da kulturna dediščina lahko živi naprej; v tem primeru ne le kot dobra igrača, temveč tudi kot estetska vrednota, in da so muzeji lahko nekakšna vozlišča za prenos znanja na področju dediščine in ustvarjalnosti. Čeprav se danes vse seli v digitalni svet, mislim, da je taktilni element še vedno zelo pomemben in bi ga morali bolj negovati in vzgajati,« sklene Natalija Lapajne iz MAO.

Fotografije: arhiv Festival lesa

Prejšnji članekMA_ST_AR studio: pohištveni kosi, ki jih navdihujeta edinstvenost prostora in posameznika
Naslednji članekHiša 1797: ohranja zgodbe, ki jih je pisala zgodovina
Avatar photo
V televizijski oddaji Ambienti se pogovarjamo o lepih prostorih, zanimivih detajlih, navdihujočih vrtovih in sodobnih tehnologijah gradnje.
0 komentarjev
Inline Feedbacks
Poglej vse komentarje